dinsdag 17 december 2013

17 december 2013, dinsdag

CT-Scan uitslag positief

Na eerst nog op 2 en 9 december een chemokuur te hebben ontvangen (op zich al positief, want alleen als de bloedwaarden goed genoeg zijn kom je in aanmerking voor de kuur) heb ik gisterochtend 16 december een CT-scan ondergaan. Anderhalf uur later is de uitslag hiervan direct met oncoloog dr. Van der Gaast besproken. De conclusie was dat 
- er geen nieuwe uitzaaiingen bij zijn gekomen (niet in de lever, en ook niet in andere organen/plaatsen)
- bestaande tumoren in de alvleesklier en uitzaaiingen in de lever in omvang afgenomen zijn
- er ten opzichte van de vorige scan meer "vochtophoping" in de buikholte is, hetgeen kan worden verklaard    als bijwerking van het chemokuur-bestanddeel gemcitabine.

Dat betekent dus dat deze chemokuur bij mij goed aanslaat. Vooral positief is dat er resultaat is op 2 fronten tegelijk, wat er al is werd kleiner, en tegelijk kwam er niets nieuw bij. 
Hoe zijn de verdere vooruitzichten nu? Allereerst kan ik gewoon doorgaan met deze chemokuur volgens het schema bepaalde ritme ( 3 weken achter elkaar wel, 1 week pauze). Na ongeveer 8 weken zal een volgende CT-scan worden gemaakt. Hoe lang ik door kan blijven gaan met het volgen van de kuur zal worden bepaald door de schade in mijn lichaam die zich op de lange duur als bijwerking zal laten gelden. 
Bekend is dat chemokuren bijvoorbeeld belastend kunnen zijn voor hart en bloedvaten, werking van de nieren en lever. Zo lang deze "schade" beperkt is blijft het mogelijk om door te gaan met deze chemokuur. Daarna kun je in 1e instantie het ritme aanpassen (het aantal herstelweken verhogen) voordat je besluit om er helemaal mee te stoppen. De hele gang van zaken zal ook afhangen van mijn vermogen tot herstel tussen de kuren door. 

Het is nu ongeveer een jaar geleden dat de diagnose alvleesklierkanker werd gesteld. Wat is er veel gebeurd in de tussentijd. Ik ben blij dat ik hier nog ben, en zeker ook als ik me besef  wat een goede conditie ik nog heb. Dat maakt het leven zoals ik dat nu mag leiden alleszins de moeite waard. De uitslag van de CT-scan is een duwtje in de goede richting en motiveert om de strijd de ziekte en het verval nog lang vol te houden. 

8 opmerkingen:

  1. Dat is prima nieuws Bert. We zien elkaar zaterdag. Hertelijk groet, rob s

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Bertus, dat is zeker goed nieuws! Die uitslag is de beloning voor je doorzettingsvermogen en geeft de burger weer moed! Tot zaterdag inderdaad.
    Hug van jan willem

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Bert, goed nieuws zo voor de kerst. Geniet van de komende feestdagen. Gr Jacquelien Woerdman

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Bertus, Wij volgen jouw traject op de voet. Aan doorzettingsvermogen heb je geen gebrek, wat voor mijn vrouw een groot voorbeeld is. Bij haar is op 20 september ook alvleesklierkanker geconstateerd, met uitzaaiingen naar de lever.
    Na 4 kuren Folfirinox was er geen verbetering en gaan wij in januari starten in het EMC voor een andere behandeling.
    Wij weten ons er redelijk doorheen te slaan, al heeft het wel zijn ups en downs.
    We wensen je veel succes (ons woord voor sterkte) met het vervolg.
    Wat gaat 2014 voor jou en ons brengen .................?

    Groet, Aad Verkuijl

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wauw bertus wat een fijne wijze om dit jaar af te sluiten! Ontzettend goed nieuws!

    gr. Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prima nieuws hoor Bert !
    De allerbeste wensen en nu gelijk doortrekken naar 2015 !!!

    Gr. Chiel

    BeantwoordenVerwijderen
  7. He Bert, wat een fijn nieuws weer. Ik hoop dat je lichaam het nog lang vol kan houden. Blijf positief en blijf genieten. De allerbeste wensen voor 2014. xx

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Beste Bert, ook wij volgen je blog met veel aandacht. En ik wilde je ook zeggen dat ik enorm opkijk naar je positieve houding en de kracht waarmee je dit proces doorloopt. Mijn moeder (63) doorloopt hetzelfde proces door als jij. 2 weken geleden na 12 Folfirinox kuren is zij ook in het alternatieve circuit beland. Zojuist zijn we in het UMC afgewezen voor een behandeling met Abraxane. Het was niet hun beleid om dit als vervolgbehandeling in te zetten. Opvallend want jij krijgt dit wel bij het EMC. Weet jij mogelijk met wie ik contact op kan nemen in het EMC? Ik wil mijn moeder graag meerdere opties aanreiken voordat zij een keuze maakt voor een vervolgtraject. Alvast ontzettend bedankt en heel veel sterkte de komende tijd. Ik blijf je volgen.
    Mvg
    Martijn de Groot
    martijndgroot@yahoo.com
    0642227288

    BeantwoordenVerwijderen